Recensie: Grizzly Bear – Veckatimest

grizzlybear_veckatimestklDat we flink rekening dienden te houden met Grizzly Bear, bleek al uit de tweede, werkelijk schitterende plaat ‘Yellow House’ (2006), waardoor de prettig afwijkende, freakfolk popband mee op tournee werd gevraagd door dikke namen als Radiohead en TV On The Radio. Na ‘Friends’ (een EP-goedhoudertje opgenomen met wat vriendjes), een remixalbum en de prachtige klanken van bandleden Ed Droste en Daniel Rossen als Department Of Eagles, zagen velen dan ook uit naar dit ‘Veckatimest’ – vernoemd naar een onbewoond eilandje nabij Cape Cod (één van de Elizabeth eilanden in Massachusetts) waar een gedeelte van de plaat werd vastgelegd.

Was het debuutalbum ‘Horn Of Plenty’ van Grizzly Bear uit 2004 nog Ed Droste’s slaapkamer zolderproject waar hij later wat bandleden voor bij elkaar sprokkelde voor de live uitvoering, derde plaat ‘Veckatimest’ is het eerste volwaardige studioalbum. En als Grizzly Bear uit Brooklyn, New York dan de lofi-jas afwerpt, gebeurd dat ook zeer grondig met alle toeters en bellen mogelijk. Met elk album wordt het geluid breder, voller en gevarieerder. ‘Veckatimest’ is het hoogtepunt waarin alles samenvloeit, gelaagder, gedetailleerder en dromeriger dan ooit tevoren.

Net als op de voorganger zijn ook nu Droste en Rossen de main songwriters. Met het verschil dat de gehele band – met de twee andere leden Christopher Bear en Chris Taylor – in de studio samen verder schaafden aan het songmateriaal. De nogal wonderlijke, intrigerende en subtiele arrangementen – waarvan er overigens vier van Nico Muhly komen, die werkte met o.a. Antony & the Johnsons en Rufus Wainwrightvoeren je aan de hand langs extreem kleurrijke en uitzinnige landschappen opgebouwd uit strijkers, blazers, vele effecten en de vier als de Beach Boys in hemels koor zingende bandleden.

Je wordt alle kanten op geslingerd, maar zowel het popliedje als het avontuurlijke experiment als de feeërieke sfeer blijven perfect met elkaar in balans en stuwen elkaar als geheel nog een tandje hoger op. Het voelt aan de ene kant onrustig aan, de spanning hangt zwanger in de lucht, maar de luisteraar wordt tegelijkertijd ook gerustgesteld en gesust. Grizzly Bear komt overdonderend groots over, maar kan het dus ook nog intiem klein houden. Vooral die Westcoast poppy invloeden zorgen dat er een dikke zonnestraal doorbreekt in de daardoor ook veel toegankelijker wordende, zomerse songs.

Simpelweg meesterlijke single ‘Two Weeks’ zou de goedkeuring van Brian Wilson volmondig krijgen en het naar een muzikale en vocale uitbarsting opbouwende ‘Ready, Able’ is een onaards mooie, ontroerende traktatie voor het oor. De rust wordt erin gebracht met prijsnummers als ‘Hold Still’ en het afsluitend wiegeliedje ‘Foreground’. Maar eigenlijk zijn alle songs, vanaf de akoestische, warme tonen in spacy opener ‘Southern Point’, gewoon zeldzame briljantjes.

We dachten en opperden het al en het blijkt ook gewoon zo te zijn: een gegarandeerde kandidaat voor de hogere regionen in de eindejaarslijsten. Het is een van de beste schijven van 2009, het zelfverzekerde magnus opus van Grizzly Bear, dit ‘Veckatimest’. Net als die andere Brooklyn gasten die zichzelf Animal Collective noemen.

Grizzly Bear speelt tijdens Lowlands dit jaar.

SPINNER SCORE: 94/100